Rygsmerter hos hund

Har din hund ondt i ryggen?

Hvis du mistænker at din hund har ondt i ryggen, er det vigtigt at søge dyrlægehjælp.

Dyrlægen kan udføre en grundig undersøgelse og muligvis anbefale yderligere diagnostik som røntgenbilleder eller MR-scanninger for finde årsagen til smerten.

Behandlingen vil afhænge af den underliggende årsag og kan omfatte medicin, kiropraktik, akupunktur, fysioterapi eller i nogle tilfælde kirurgi.

Rygsmerter hos hunde kan skyldes forskellige årsager, og det er vigtigt at finde årsagen til smerten for at kunne give den rette behandling.

Her er nogle almindelige årsager til rygsmerter hos hunde:
  • Diskproblemer som f.eks diskosprolaps: Dette kan omfatte intervertebral disk sygdom (IVDD), hvor de skiver, der fungerer som støddæmpere mellem hvirvlerne, kan blive beskadigede eller skubbes ud af position.
  • Ledproblemer som f.eks spondylose: Ledproblemer som for eksempel slidgigt kan forårsage smerte i ryggen. Du kan læse mere i afsnittet ”Gigt hos hund” på denne side.Spondylose hos hunde er en degenerativ rygsygdom, hvor nydannelse af knoglevæv    forandrer rygsøjlen og kan give anledning til nedsat bevægelighed og smerte. Lidelsen kaldes spondylosis deformans og er en tilstand, hvor der opstår nydannelser (osteofytter) på den nedre (ventrale) og til siden (laterale) del af ryghvirvlerne. Spondylose er ikke ualmindeligt hos ældre hunde og ses ofte som en del af den naturlige aldringsproces.Symptomer på spondylose hos hunde kan omfatte stivhed, nedsat bevægelighed, smerte ved berøring af ryggen, og i nogle tilfælde kan hunden udvise ændringer i gangarten eller have svært ved at gå op og ned ad trapper, skråninger eller udføre spring. Diagnosen stilles ved røntgenbilleder af rygsøjlen.Spondylose er en ikke-reversibel tilstand, hvilket betyder at hunden ikke kan helbredes for denne tilstand. Behandlingen af spondylose består i at bremse udviklingen, lindre smerter samt træne kroppens muskler og leddenes bevægelighed.Lindring af symptomer og kan omfatte smertestillende medicin, antiinflammatoriske lægemidler, akupunktur, kiropraktik og fysioterapi. Vægtkontrol og træningsplaner kan være med til hindre uønsket belastning af hunden.
  • Traumer: En ulykke, et fald eller en anden form for fysisk skade kan føre til rygsmerter. Oftest opstår smerten akut og hunden ytrer smerte, går for sig selv og i værste tilfælde halter eller kan slet ikke gå.
  • Infektioner: Infektioner i rygsøjlen kan forårsage smerte. Det er sjældent at hunde har infektioner direkte i rygsøjlen, men det er ikke ualmindeligt at der kan være infektion i vævet (muskler og hud) som kan give anledning til rygsmerter. Et klassisk tilfælde kan være efter bid fra andre hunde.
  • Tumorer eller knuder i eller omkring rygsøjlen: Ondartede eller godartede tumorer (kræftknuder) i ryggen kan forårsage ubehag og smerte. Det er vigtigt hurtigt at få en knude undersøgt, så det kan fastslås om det f.eks bare er fedtvæv eller om det er en samling af syge celler. Voksende knuder uanset oprindelse kan trygge på rygsøjlen og give smerter og nedsat funktion og førlighed.
  • Symptomer på rygsmerter hos hunde kan være:
  • Nedsat bevægelighed – ryggen er ikke så bevægelig når hunden skal bevæge hoved om til bagparten, mellem forben eller se op i luften.
  • Ryggen er konstant krummet eller i svej.
  • Smertereaktioner eller øget følsomhed når ryggen berøres .
  • Ændringer i gang som for eksempel stivhed eller direkte halthed.
  • Ændringer i adfærd såsom irritabilitet, aggressivitet eller depression.
Her på  kan du læse mere om kiropraktik, akupunktur og fysioterapi til hunde med smerter i ryg og ben.