Svajrygget hest

Har din hest ondt i ryggen?

Svajrygget hest

Er hesten svajrygget og hvorfor?

Svaj ryg kaldes også lordose og beskriver en tilstand hvor ryggen svajere mere end normalt enten for racen, alderen eller det træningsniveau som hesten er på.
Svaj ryg ses hyppigere hos ældre heste og specielt hos nogle ponyracer, men kan ses hos alle hesteracer i alle aldre.
Hesten på billedet en 4år gammel Dansk Varmblod hoppe i fuld træning. Hesten har trods dens meget svaje ryg, veltrænet symmetrisk rygmuskulatur og arbejder problemfrit under rytter.

Årsager til lordose – svaj ryg hos hest:

• Aldring hos heste og ponyer der samtidig ikke længere trænes eller bevæger sig så meget, kan give anledning til mindre stærk bug- og rygmuskulatur. Når muskulaturen omkring rygsøjlen og bugen ikke er så stærk, så vil bugens tyngde gøre at ryggen svajer. I nogle tilfælde skyldes også forandringer i rygsøjlens knogler (f.eks arthrose/gigt og spondylose), der gør at de ikke længere kan holdes ”lige” på plads.
  • Arvelighed af nogle knogle- og skeletkonformationer er en almindelig årsag til at føre svajryg videre i generationer. Tilfældige genetiske variationer kan også medføre at en hest udvikler svaj ryg.
  • Skader og traumer på rygsøjlen og muskulaturen omkring, kan også medføre at en ellers normal lige ryg begynder at svaje. I nogle tilfælde hvor årsagen er et akut traume som f.eks et spark, et fald eller at hesten har siddet fast, så vil hesten ofte udvise tegn på smerte og der kan måske ses hævelser. Senere kan disse skader i nogle tilfælde ses ved at hesten mister muskelfylde i ryggens muskler f.eks latissimus dorsi og gluteus.
  • Manglende eller forkert træning af hestens overlinje og bugmuskulatur kan gøre at ryggen svajer fordi hesten ikke er stærk nok til at holde den lige.
  • Smerter i ryggen som følge af sadeltryk, for tung rytter eller en rytter der ”bumper” hesten i ryggen kan også få hesten til at sænke ryggen, så den fremstår mere svajrygget end normalt. Dette fortager sig som ofte hurtigt igen når smerten forsvinder og hesten rette ryggen ud igen. Smerter i ryggen kan også skyldes tætsiddende torntappe og opdages ofte når hesten undersøges røntgnologisk som følge af ubehag ved berøring eller problemer under ridning.
  • Smerter i ben og halthed kan i nogle tilfælde medfører at hesten sænker ryggen fordi den aflaster. Et godt eksempel herpå er heste der er forfangne og har det bedst ved at stå i ”savbuk stilling”, hvor de strækker forbene lidt frem, sænker ryggen og strækker bagbenene lidt bagud for at aflaste belastningen og smerter i hovene.
  • Manglende vitamin og mineraltilskud og tilstrækkelig med ordentlig næring i foster og føltilstanden kan give knogle- og bruskdeformiteter i rygsøjlen og led i hestens ben. Hvis brusk og knogler ikke er tilpas stærke til at bære belastningen af vægten, så kan der opstå forandringer, hvor knoglerne bliver deforme eller brusken forsvinder hvilket kan give arthrose (gigt). I så fald kan ryggen falde sammen og svaje.

Mistænker du din hest for at have problemer med ryggen eller er du i tvivl om hestens svaje ryg er et problem for dens bevægelse og evne til at bære en rytter, så skal du kontakte dyrlæge.

Svaj ryg behøver ikke være et problem, hvis hesten ikke har ondt og hesten kan i nogle tilfælde hjælpestil at få en mindre svaj ryg eller i det mindste en stærk svaj ryg.

• Hvad kan hjælpe en hest med svaj ryg?
    Korrekt træning af ryg og bug med træningsprogrammer tilpasset hestens alder og træningsstatus og kliniske symptomer
  • Kiropraktik, akupunktur og fysioterapi er stærke redskaber til at skabe bevægelighed i rygsøjlen, slappe muskulaturen af og styrke restens passive bevægelser

Her på  kan du læse mere om kiropraktik, akupunktur og fysioterapi på heste